pirnten printen
Geen categorie, Kruiden, Smaakmakers
commentaren 3

Heb jij witte miso geprobeerd?

witte_miso

Het je wel eens miso of zelfs witte miso geprobeerd? Sinds enkele jaren heb ik altijd de bruine miso in huis. Het is een donkere pasta gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het heeft een rijke smaak en is absoluut onmisbaar in een dashi soep. Maar sinds enkele dagen heb een nieuw product in mijn koelkast; de witte miso of Shiromiso zoals het in het Japans heet. Hoe kan het dat ik dit nu pas ontdek?!
Witte miso is gemaakt van gefermenteerde rijst en sojabonen. Het heeft een vrij hoog gehalte koolhydraten vanwege de de rijst en sojabonen maar omdat je er steeds maar weinig van gebruikt kunnen we het zeker allemaal van genieten!

Als we het hebben over verschillende soorten smaken verdelen we smaak vaak in vijf basiscategorieën; zoet, zuur, zout, bitter en umami. De laatste hiervan ‘umami’ werd ongeveer 100 jaar geleden ‘uitgevonden’ door de Japanse wetenschapper Kikunae Ikeda toen hij bezig was om een extract te maken van een dashi bouillon gemaakt van zeewier. Het woord umami betekent overigens ‘delicious’ in het Japans!

Deze smaak vind je vooral in de oosterse keukens zoals in miso maar ook bij voorbeeld in deze producten; zongedroogde tomaten, asperges, verschillende soorten gedroogde paddenstoelen en natuurlijk zeewier, soja en andere gefermenteerde producten als kimchi, hoisinsaus, edelgistvlokken, geroosterde noten zoals pistachenoten en walnoten en zelfs zoete aardappel en knolselderij. Door het toevoegen van een van deze ingrediënten krijgt je gerecht een vollere smaak.
Heb je al raw parmezaan geprobeerd? Omdat het geroosterde pompoenpitten en edelgistvlokken bevat is het vol met umamismaak. Als je eenmaal gepakt bent door de umamismaak zul je er achter komen dat die smaken overal te vinden zijn en ook waar je ze mist.

Witte miso heeft een romige structuur en smaakt een beetje zoet en zout tegelijk met een tipje van citroen. Met daarbij de fantastische umami smaak is dit de basis voor een smaakhuwelijk met alle gerechten gebaseerd op groenten. Je kan het toevoegen aan  jouw sausen, spreads, de basis van soep etc. Je kan het zelfs toevoegen aan een dessert om een rijkere smaak te creëren!

Kortom de rijkdom van de miso (en dus ook umami) geeft een vollere smaak aan elk gerecht. Witte, rode en ook bruine miso zijn ingrediënten die je zeker onderdeel van je koken moet maken. Het kan even wennen zijn aan de rijke smaak maar als het je eenmaal te pakken heeft wil je niet meer zonder.

In de komende dagen vind je hier een paar heerlijke recepten die ik voor je gemaakt heb;
een heerlijke knolselderijgratin met pindasaus en chocoladetruffels. Ze zijn gemakkelijk te maken en bijzonder lekker dus zorg dat je er bij bent!

Deze recepten met miso zijn hier al te vinden:
Voel me een beter mens soep (of gewoon vegan miso soep zonder tofu)
Bloemkoolkaassaus…… zonder kaas!

Filed under: Geen categorie, Kruiden, Smaakmakers

door

Sharing the passion for food!

3 Kommentare

  1. Pingback: Chocolade truffels met kidneybonen en witte miso

  2. Pingback:Groenten met supergroene dressing - TASTECELEBRATION

  3. Pingback:Nieuwe aardappelen met kersenrelish en ingelegd mosterdzaad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *