pirnten printen
Diner, Glutenvrij, Groenten, Lactosevrij, Recepten, Sausjes, dip & spreads, Vegan, Vegetarisch, Voordelig koken
Laat een bericht achter

Pastasaus met venkel en korianderzaad

Pastasaus_met_venkel_en_korianderzaad_4

Ik weet het, verse koriander is een typisch “liefde of haat” ingrediënt. Je houdt er van of niet. Maar met hele korianderzaden is het een heel ander verhaal. Ook al komen de bladeren en de zaden van dezelfde plant; ze smaken totaal verschillend!
Vandaag versterken ze de verse smaak van citroen in mijn pastasaus met venkel en prei. Een simpele pastasaus voor als je haast en trek heb!

Korianderzaad

De smaak van korianderzaad is niet te vergelijken met die van verse koriander! De zaden geven een warme, bijna nootachtige smaak met een vleugje citroen en sinaasappel.
Je kunt de zaden zowel heel als gemalen kopen maar, zoals altijd als het gaat om gedroogde specerijen en kruiden, is het beter om ze heel te kopen en vervolgens te malen in de hoeveelheid die je nodig hebt.
Als je tijd genoeg hebt is het nog beter als je ze in een droge koekenpan roostert voordat je ze gebruikt. Dat zorgt voor een nog intensere smaak!

In de pastasaus van vandaag voegen de hele zaden een heerlijke rijke smaak van citroen toe.
Als je niet zeker bent van de smaak, probeer dan een kleine hoeveelheid korianderzaad om het te proberen. Ik hou echt van de citroensmaak in combinatie met de verse venkel maar jij hebt natuurlijk je eigen smaak.
Je kunt er ook voor kiezen om de zaden te malen voordat je ze in de saus doet. Je moet dan minder zaden gebruiken dan wanneer je ze ongemalen gebruikt. De hele zaadjes zijn overigens goed te eten. Maar uiteindelijk bepaal jij hoe je het wilt hebben.

Voor de saus heb ik gewone groenten gebruikt die ik altijd in mijn koelkast heb. Om het een beetje vullend te maken heb ik gekookte, witte bonen toegevoegd, maar dat is natuurlijk aan jou.

De rijstroom kan eenvoudig worden vervangen voor elke andere room naar keuze of waar je gemakkelijk aan kunt komen.

Pastasaus_met_venkel_en_korianderzaad_2Pastasaus_met_venkel_en_korianderzaad_3

Pastasaus met venkel en korianderzaad

Voor een diner voor 2 personen
Ingrediënten
Wat olie voor in de bakpan
1 grote prei
1 hele venkel
2 dl rijstroom
1 dl ongezoete amandelmelk (+ mogelijk meer als je de saus later wilt verdunnen)
Plm. 1,5 el vers citroensap
Plm. 1,5 tl korianderzaad (zie advies hierboven)
Zout en gemalen witte peper naar smaak
Een paar druppels tabasco
————–
Bindmiddel
1 tl maïzena plus 3 tl koud water

Serveer met geroosterde zaden en gehakte peterselie plus 1,5 dl gekookte witte bonen (optioneel).

Hoe doe ik het?
1. Snijd de prei en spoel hem goed. Versnipper de prei in plakjes.
Spoel de venkel en snijd die ook in plakjes.
2. Doe wat olie in een koekenpan. Doe de gesneden prei er in en bak op een laag vuur gedurende ongeveer 5 minuten of tot hij zacht wordt. Doe vervolgens de gesneden venkel erbij. Nog een minuut koken maar zorg dat de venkel nog wel een bite heeft!
3. Voeg de rijstroom, amandelmelk, citroensap, de hele korianderzaden en wat druppels tabasco toe.
4. Laat het mengsel ongeveer vijf minuten sudderen. Roer af en toe om te voorkomen dat het aanbrandt.
5. Meng de maïzena en theelepels koud water goed samen in een kleine kom.
6. Voeg ongeveer 3-4 theelepels van het bindmiddel toe aan de saus. Laat het aan de kook komen en laat het een paar minuten sudderen. Als je wilt dat de saus wat dikker wordt voeg je nog een theelepel bindmiddel toe. Maar doe dat geleidelijk zodat je geen pudding krijgt in plaats van een saus …
7. Voeg de gespoelde witte bonen toe als je tevreden bent met de dikte van de saus. Garneer met gehakte peterselie en geroosterde zaden.

Je kan de saus eten bij iedere soort pasta. Ik at het met verse spiralized pompoenspaghetti. Het is heerlijk knapperig en zorgt voor een prachtige kleur op het bord!

Deze recepten zijn van nature vrij van gluten en lactose.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *