Smakelijke boeken

Nopi

geschreven door Isabel

Om het maar meteen te zeggen; ik was en ben een fan van Ottolenghi. Dus dat zijn nieuwe boek Nopi een plekje zou krijgen in mijn boekenkast was slechts een kwestie van tijd, korte tijd. De boeken van Ottolenghi zijn een must voor elke foodie die zoekt naar (meer) smaken en nieuwe inspiratie in ieder diner. Nopi is daar geen uitzondering op. Het grote verschil met zijn andere boeken is, volgens de auteur zelf, de complexiteit. En inderdaad, ieder recept bestaat uit meerdere elementen, vaak met tijdrovend werk en wachttijden. Het klopt dat dit de recepten wat ingewikkelder maakt maar je kunt er ook anders naar kijken. Het betekent ook dat je gemakkelijke gedeelten uit recepten kunt gebruiken en die weer kunt uitwerken zoals je zelf wilt. En tijdrovend werk heeft nog nooit goede smaak in de weg gestaan.

Alleen al door omslag van dit boek met het strakke design stond ik te popelen om het open te doen en te beginnen met lezen. En kijken, want de foto’s zijn totaal verschillend van de andere boeken, meer gestileerd en gepland. Elk gerecht op een bord in plaats van de recht toe recht aan foto’s van vroeger. Yoghurt, citroen en knoflook nemen een minder prominente plaats in als smaakmaker maar ook als decoratie op de foto’s.

Ieder recept wordt geïntroduceerd met een uitgebreid verhaal over de (mediterrane) ingrediënten die gebruikt worden. Erg informatief zijn de tips over hoe je wat moeilijk verkrijgbare ingrediënten kunt vervangen. Dat is erg handig wanneer je niet in de grote stad woont waar alles om de hoek te koop is. En dat brengt me meteen op het enige negatieve puntje over dit boek; hoe kun je in godsnaam koken uit dit boek als je niet in een internationale stad woont. Als ik nog in mijn oude dorpje in Zweden had gewoond zou ik niet weten hoe ik iets moest maken. Maar dit boek is wellicht meer bedoeld voor de echte fanatieke foodies. En wij lopen of rijden nu eenmaal ver om die specifieke miso, de freekeh, de zwarte knoflook, verse tamarinde, manouri kaas of sumak…

Er wordt in het boek verteld dat het restaurant Nopi hun meer volwassen restaurant is. Dat ademt het boek Nopi ook uit. Erg stijlvol aan de buitenkant maar binnen vol met gedurfde smaken en ingrediënten. Ik kan niet wachten met het uitproberen van de gerechten. En daar ga je hier van alles van zien.

Nopi geschreven door Yotam Ottolenghi and Ramael Scully, ISBN 9789059566149 koop je hier!