pirnten printen
Bijgerechten, Diner, Glutenvrij, Groenten, Lactosevrij, LCHF, Lunch, Paleo, Raw, Recepten, Salades, Vegan, Vegetarisch
commentaar 1

Raw tabouleh met bloemkool

Raw_tabboulhe

Dit is een van mijn favoriete gerechten sinds ik regelmatig raw eet. Ik kom er gewoon steeds weer bij terug. Een raw tabouleh met bloemkool, veel citroen, peterselie en verse munt. Veel lekkerder kan het niet!

Tabouleh is van oorsprong een Libanese salade. De belangrijkste ingrediënten zijn bulgur, veel peterselie en citroen. Als je het maakt met bloemkool in plaats van bulgur verhoog je niet alleen je dagelijkse inname van groenten maar krijg je ook een natuurlijk glutenvrij gerecht dat net zo goed smaakt als het origineel. Ik eet er graag een groene salade bij of hummus (gepureerde kikkererwten met kruiden en olie) en soms een cashewcrème om de yoghurt te vervangen. Maar je kan het ook prima eten met gegrilde groenten of vlees of vis al je wilt.
Laten we aan de slag gaan!

Raw tabouleh met bloemkool

Voor 2 personen

Ingrediënten
1/2 kleine bloemkool
2 handjes groene peterselie (met de stengels)
1 handje verse munt
50 gr goede olijfolie
Een flinke snuf zeezoutvlokken (ik gebruik altijd Maldon zout)
Sap van een ½ tot 1 citroen
Een handje pistachenoten (optioneel, droge geroosterde)

Hoe doe ik het?
1. Was de bloemkool en snijd hem in stukken zodat ze in je mixer passen. Maal de bloemkool klein tot de grootte van rijstkorrels (dit kan ook door de bloemkool te hakken met een mes maar dat duurt wat langer……) Doe het dan in een serveerschaal die groot genoeg is om de tabouleh te roeren als je klaar bent.
2. Hak de peterselie inclusief de steeltjes (die maken het gerecht knapperig en geven veel smaak). Doe dit bij de gesneden bloemkool.
3. Verwijder de muntbladeren van de stengels en leg ze boven op elkaar met de uiteinden in dezelfde richting. Rol ze op en snijd ze in dunne plakjes. Doe ze dan ook in de kom.
4. Doe de olie, citroensap en zout in de kom en roer de tabouleh om en zorg dat alles wordt bedekt door de dressing.
5. Doe de pistachenoten in een droge koekenpan en rooster ze goudbruin. Laat ze langzaam afkoelen en hak ze in kleinere stukken. Strooi de geroosterde noten boven op de tabouleh voor het serveren. Geniet er van!

Dit recept is vrij van lactose, gluten en suiker.
Het recept is raw (als je het roosteren van de pistachenoten achterwege laat), vegan-, paleo- en LCHF-vriendelijk.

Raw_tabboulhe_closeup

1 Commentaar

  1. Pingback:Mijn Arabische keuken en gegrilde halloumi met munt en honing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *