pirnten printen
Bijgerechten, Glutenvrij, Lactosevrij, Recepten, Sausjes, dip & spreads, Vegan, Voordelig koken
Laat een bericht achter

Champignonsaus met haverroom

Mushroom_sauce_with_oatcream

Soms is alles wat je nodig hebt een smakelijke champignonsaus met haverroom. Gemakkelijk te maken, past bij bijna alles en niet duur. Daarnaast zijn er tal van varianten te maken met verschillende ingrediënten.

Dit is echt een van mijn beste ik-heb-geen-idee-wat-ik-zal-maken-saus. Gemakkelijk en met veel combinatiemogelijkheden. Ik vind het heerlijk met gebakken knolselderij maar ook in een plantaardig pasteitje.
Of ik laat de saus iets inkoken en gebruik het als stoofpotje voor op een pannenkoek. En als je hem wat dunner maakt heb je een heerlijke pastasaus. Met een theelepel Dijon mosterd en een teentje knoflook heb je nog meer gemakkelijke maar lekkere varianten.
En ook een scheutje Madeira of Port geven de saus een eigen smaak. En de paddenstoelen zelf kun je natuurlijk ook variëren. Bijvoorbeeld met knapperig gebakken shiitake of cantharellen. Zo maak je echte seizoensausen. En jij vindt natuurlijk je eigen varianten want er is niets leukers dan experimenteren.
Laten we aan de slag gaan!

mushroom_sauce_with_oat_cream_closeup

Champignonsaus met haverroom

Ingrediënten
2 grote gele uien
250 gr (bij voorkeur bos-) paddestoelen
4 el haverroom (lees het recept hier)
1 tl witte wijnazijn
1 el tamari
Zout en peper
Een neutrale olie voor het bakken van de groenten

optioneel; wat fijngesneden peterselie of andere groene kruiden. Het maakt een bruine saus een beetje fleurig!

Hoe doe ik het?
1. Pel de ui en snijd hem vrij ruw. Verhit een pan met daarin de olie. Bak de uien langzaam op laag vuur tot ze zacht en lichtbruin zijn. Draai en roer regelmatig, zodat de ui niet verbrandt.
2. Borstel de champignons en snijd ze in redelijk dikke plakken. Voeg de champignons toe aan de uien en laat ze gedurende ongeveer 5 minuten meebakken.
3. Voeg dan de haverroom en de tamari toe aan de pan. Laten alles aan de kook komen en voeg dan de witte wijnazijn en het zout en peper toe. Je bepaalt zelf hoe dun of dik de saus moet worden. Voeg meer haverroom, water (bij pasta) of toch cheutje Madeira of Port toe als je de saus liever wat dunner wilt hebben.
4. Proef de saus en serveer het als een heerlijke extra bij een lekker diner- of lunchgerecht. En laat me gerust weten hoe jouw variant geworden is!

Dit recept is vrij van lactose, melkeiwit, suiker en gluten (als je glutenvrije haverroom gebruikt).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *